Google Ads
Nykyään ostoprosessi alkaa Googletuksella. Minun ylläpitämällä Google Ads kampanjalla varmistat, että olet ensimmäinen vaihtoehto.
Nykyään ostoprosessi alkaa Googletuksella. Minun ylläpitämällä Google Ads kampanjalla varmistat, että olet ensimmäinen vaihtoehto.
Jos palkkaat minut konsultiksi hoitamaan Google Ads -kampanjoita, tulee hinta muodostumaan 1) teidän mediabudjetistanne (raha joka menee Googlelle), sekä 2) minun palkkiosta.
Mediabudjetti voi olla mitä tahansa muutamasta sadasta eurosta kuukaudessa aina satoihin tuhansiin euroihin kuussa. Tämä riippuu täysin yrityksen tavoitteista sekä markkinointibudjeteista.
Yleensä kampanjoissa käytetään klikkauksiin pohjautuvaa hinnoittelua, eli sinulta laskutetaan tietty summa aina kun joku klikkaa mainosta (esim. 0,15 € tai 10 €). Klikkaushinta määräytyy mm. tilin laatupisteiden ja kilpailutilanteen perusteella.
Palkkio mainoskampanjoiden hoitamisesta riippuu tilin koosta. Minä veloitan yleensä noin 250 – 2000 € kuussa. Mainostili pysyy aina asiakkaan omistuksessa ja asiakas maksaa itse laskut Googlelle.
Hyvä kysymys, mutta tähän ei valitettavasti ole yhtä oikeaa vastausta.
On vaikeaa arvioida kuinka paljon rahaa jokin tietty kampanja tulee käyttämään koska se riippuu klikkausten määrästä. Ja klikkausten määrä riippuu taas mainosten houkuttelevuudesta, kilpailutilanteesta, laatupisteistä jne. Kampanjoiden tuottoa myös on vaikea arvioida etukäteen ilman dataa myynneistä tai liikenteen laadusta.
Neuvon yleensä aloittamaan maltillisella budjetilla, jota voidaan helposti muokata sen mukaan kun saadaan dataa mainosten toimivuudesta.
Jonkun täytyy katsoa kampanjoiden perään jatkuvasti ja optimoida niitä, jotta saisit vastinetta rahoillesi. Optimoinnilla tarkoitan niiden asioiden karsimista, jotka eivät toimi (vievät budjettia turhaan), ja panostamista niihin asioihin jotka toimivat hyvin (tuovat tuloksia).
Käytännössä tämä tarkoittaa mm. hintatarjousten säätöä, mainostekstien testaamista, kampanjoiden laajentamista, avainsanojen keskeyttämistä yms.
Yleensä saan kampanjat pyörimään noin 1-2 viikossa. Ennen kampanjoiden perustamista täytyy tehdä avainsanatutkimus ja takistaa, että reitti mainoksesta ostopäätökseen on selvä. Myös konversioseuanta on tehtävä, jos se on mahdollista.
Kuulen tätä usein yrityksiltä jotka ovat itse kokeilleet kampanjoiden pyörittämistä, tai ovat antaneet sen hoidettavaksi mainostoimistolle jolla ei ole riittävää osaamista tai kiinnostusta.
Jos mainontaa tekee ilman riittävää osaamista, käy helposti niin että mainokset näkyvät täysin väärille kohderyhmille (esim. asetukset ovat väärin tai avainsanat ovat väärässä muodossa) ja mainokset saavat turhia klikkauksia.
Google laskuttaa kyllä mielellään kaikista klikkauksista, riippumatta niiden laadusta.
Kampanjoiden perustaminen vaikuttaa hyvin yksinkertaiselta nykypäivänä: Google ohjaa uuden käyttäjän tekemään ensimmäisen kampanjansa heti tilin perustamisen jälkeen, ja ehdottaa kiltisti heidän mielestä sopivia asetuksia ja hintatarjous-strategioita. Se mitä käyttäjä ei ehkä tässä vaiheessa tiedosta, on että hän antaa käytännössä Googlelle vapaat kädet pyörittää kampanjaa juuri niin kuin he haluavat.
Käyttäjää ohjataan myös tekemään valintoja (esim. asetusten suhteen), joiden vaikutusta hän ei välttämättä ymmärrä. Kampanjan pyörittäminen väärillä asetuksilla on rahan polttamista, koska mainokset näkyvät väärille ihmisille.
On tärkeää ymmärtää mitä mainostuksella haetaan, jotta mainostus taktiikka on mahdollisimman tehokas. Tavoitteena saattaa olla pelkästän myynnin lisääminen, kun taas joillain saattaa olla tunnettavuuden lisääminen.
Suunnittelen avainsanat niin, että ne toistuvat mainoksissa ja nettisivuilla. Kun tämän tekee oikein saavat avainsanat hyvät laatupisteet. Tämä lisää näkyvyyttä ja maksat alhaisempaa klikkaushintaa.
Mainoksissa on tärkeää käyttää sopivia lisäosia, jotta ne herättävät huomiota ja saavat lisää pinta-alaa hakutuloksissa.
Oikea määrä avainsanoja mainosta kohden, avainsanojen aihealue ei muutu, negatiivisia avainsanoja on määritelty jne. On tärkeää, että myös pienet yksityiskohdat toteutuvat tehokkaasti.
Mainokset tarvitsevat jatkuvaa ylläpitoa ja asioiden karsimista, jotka eivät toimi ja panostamista niihin asioihin jotka toimivat hyvin ja tuottavat tulosta.
Ensin käymme läpi teidän liiketoiminnan ja sen tavoitteet. Käymme läpi budjetin ja kysyn kysymyksiä liittyen tavoitteisiin ja teknisistä asioista, kuten nettisivuista, johon mainokset ohjataan.
Teen avainsanatutkimuksen ja alan luomaan teidän valitsemille palveluille mainoksia. Mikäli mahdollista teen myös konversioseurannan aina klikkauksesta ostopäätökseen asti.
Julkistan mainokset ja alan säätämään niitä. Käytännössä tämä tarkoittaa mm. hintatarjousten säätöä, mainostekstien testaamista, kampanjoiden laajentamista, avainsanojen keskeyttämistä yms.
Mainokset näkyvät nyt haussa ja alkavat tuottamaan tulosta. Tähän meni aikaa muutamasta päivästä pariin viikkoon riippuen tilin koosta. Nyt alan tarkkailemaan mainosten kehittymistä ja miten ne kohtaavat teidän liiketoiminnan tavoitteet.
Nimeni on Santeri Lautiainen ja asun Turussa. Opiskelen tieto- ja viestintätekniikkaa Turun AMK:ssa ja olen työskennellyt jo tovin Web Designerina. Olen asiantuntija internetin toimintaympäristössä ja tunnen erilaiset web-tekniikat, käyttöliittymät sekä sähköisen markkinoinnin työkalut kuin omat taskuni.
Vietän työpäiväni suunnitellen erilaisia sivustoja, verkkokauppoja sekä muita verkkosivu ratkaisuja asiakasyrityksilleni. Ota ihmeessä yhteyttä, jos etsit kaltaistani osaajaa, niin katsotaan mitä voin tehdä sinun ja yrityksesi hyväksi!